KAW POP
TAJUK INOVASI
i. Makna pertama KAW POP:
ii.
Makna
kedua “KAW POP”
KAW – bermaksud gabungan nama ahli kumpulan kami yang
terdiri daripada Kaushalya (K), Khor (K),
Azmina (A), Winnie (W) = K + A + W + Pop
iii. Makna ketiga KAW POP:
KAW – Dalam bahasa pertuturan masyarakat Melayu, kata “kaw-kaw” adalah merupakan bahasa slanga yang bermaksud “cukup-cukup hebat”. Manakala dalam konteks Ilmu Sains, “Kaw” bermaksud menjadi semakin “tebal” (bertambah). Justeru inovasi ini diramal dapat membantu murid-murid memahami rantaian makan selaras dengan maksud konotasi yang diberi di atas.
RASIONAL PROJEK
STRATEGI PENYELESAIAN
OBJEKTIF INOVASI
PENGGUNAAN
IMPAK KE ATAS PENGALAMAN PEMBELAJARAN DAN PENCAPAIAN
Proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) dijalankan berdasarkan satu rancangan pengajaran harian (RPH) dengan berbantukan inovasi ‘KAW POP’ dalam pengajaran tajuk Rantai Makanan. Penggunaan ‘KAW POP’ dijalankan terhadap murid Tahun 5 daripada tiga jenis sekolah rendah iaitu, SK Sikamat, Seremban, SJK(T) Convent, Seremban dan juga SJK(C) Chung Hua, Seremban. Antara impak utama ke atas pengalaman pembelajaran dan pencapaian pembelajaran pelajar ialah:
IMPAK PENTAKSIRAN ALTERNATIF KE ATAS PENCAPAIAN
Antara impak pentaksiran alternatif ke atas pencapaian pembelajaran pelajar termasuklah:
KOMERSIAL
Istilah-istilah yang digunakan dalam buku ‘KAW POP’ telah disediakan dalam empat jenis bahasa, iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil supaya ‘KAW POP’ ini bersifat penyeragaman iaitu boleh digunapakai oleh pihak-pihak lain yang berkaitan secara terus atau dengan diubahsuai mengikut keperluan. Dengan ini, ‘KAW POP’ menjadi sangat sesuai untuk digunakan dalam pelbagai jenis sekolah iaitu, sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan Tamil dan Cina. Bagi memudahkan pertukaran istilah-istilah tersebut dalam pelbagai jenis bahasa, velcro tape telah dilekatkan pada setiap istilah tersebut.
FAEDAH-FAEDAH INOVASI
PENUTUP
Secara keseluruhannya, penggunaan ‘KAW POP’ amat sesuai dan berkesan digunakan untuk pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam tajuk Rantai Makanan. Penggunaan ‘KAW POP’ telah menunjukkan keberkesanan yang tinggi dalam meningkatkan pencapaian murid-murid Tahun 5 terhadap tajuk Rantai Makanan. Aktiviti Gallery Walk berbentuk ‘hands-on’dan ‘minds-on’ mampu menggalakkan murid melibatkan diri secara aktif dalam membina rantai makanan bagi mencapai objektif pembelajaran disamping menghasilkan pembelajaran bermakna. Penggunaan ‘KAW POP’ bercirikan pengajaran Sains berasaskan inkuiri (IBSE) sememangnya dapat menarik minat murid untuk mengikuti pembelajaran berpusatkan murid selaras dengan kehendak pengajaran dan pembelajaran abad ke-21. Jelaslah bahawa pelaksanaan inovasi ‘KAW POP’ amat sesuai dan efektif untuk menambahbaik amalan pengajaran guru dalam meningkatkan pemahaman, penguasaan dan penghayatan murid bagi tajuk Rantai Makanan.
Comments
Post a Comment